4 september.
0940 Ankom til Gabet hvor jeg lagde mig for svaj ved en fortøjningsbøje.
1300 Sejlede til Stige for at besøge Per, Dorthe og børnene. Efter et par
gode timer sejlede jeg tilbage til den samme fortøjningsbøje for at sove.
5 september.
Vågnede meget tidligt. Det var så tåget at jeg ikke kunne se land, så jeg lagde mig til at sove
igen.
Vågnede kl. 0800 igen og kan stadig ikke se land, så jeg laver mig
en kande kaffe.
Sikringen til GPS'en sprang da jeg tændte for projektøren i går aftes, så den
blev skiftet. GPS'en virkede sært nok alligevel selvom sikringen er gået - den tager stel fra det
serielle kabel fra den bærbare.
Omkring middagstid kunne jeg efterhånden se langt nok til at
navigere så det var om at komme af sted. Der var ingen vind og der var kun brændstof til
10-12 timers sejlads, så kursen sættes mod Ballen/Samsø for at få tanket.
Her mødte jeg en sejler med en H-båd som havde knækket masten. Hans motor var gået i stykker,
og han skulle have båden til Århus.
Vi måtte dog først vente på HF som ville komme kl. 1900.
Han kom og der blev fyldt 60 liter på Kiri - så kan hun sejle for motor i godt 2 døgn uden problemer
- rart at vide.
1945 blev kursen sat mod Århus med H-båden på slæb.
6 september.
Vi havde ikke lys på H-båden, og det betød at der var flere af de store coastere der lyste på os med
projektør. De kunne sandsynligvis se os på radaren, men har ikke kunne få radarbilledet til at passe
med vores lanterner. Et enkelt trut i hornet blev det også til.
04:00 ankom vi men jeg vurdere det
var for risikabelt at gå ind i en ukendt havn og fortøje i mørke med en båd på slæb, så vi lagde os for
anker resten af natten. (Søvejsregler: Det er det trækkende fartøj der har det fulde ansvar hvis noget
går galt eller går i stykker)
0800 var der lavet kaffe og te. Carsten i nabobåden
blev vækket. Derefter ind i Århus lystbådehavn, hvor vi begge blev sikkert fortøjet.
1045
var der provianteret, og jeg tog af sted for at komme til Roskilde. Der var god vind, men fra den
forkerte retning, så jeg vendte næsen hjemad.
Der er et gammelt mundheld der siger at
"motor viger for sejl, men lyst viger for brød".Det gælder ikke i dette farvand når det drejer
sig om hurtigfærgerne. Du har ikke en chance for at undvige dem - de er inde på livet af dig før du får
set dig om, så her er det dem der kommer til at vige for dig. Du skal dog ikke sejle på langs af deres
rute, men det kan ikke undgås at man kommer til at krydse ruterne.
Sejlede vest om Samsø, og lod
ankeret gå ved Fynshoved kl. 2140
7 september.
0800 oppe og kurs mod Masnedsund.
Ved Romsø mødte jeg en tysk sejler i nordgående
retning. Der var ingen at se i cockpittet eller andre steder på båden. Han havde 2 sejl oppe og brugte
vindror, så hans båd styrede sig selv i forhold til vinden.
Da jeg var kommet et stykke forbi ham,
var jeg begyndt at spekulere på om der overhovedet var nogen om bord. Det var der - langt om længe kom
han op og vinkede.
Kiri tog seriøst meget vand ind på bagbords halse. Jeg fandt først ud af det da
værktøjskassen begyndte at flyde og banke imod bordet og køjerne. Bundbrædderne flød allerede på dette
tidspunkt. Lige på dette tidspunkt ville det være rart at have været 2 på skibet. Det tog lang tid at få
vandet ud igen. Der skulle jo også styres og holdes udkig på samme tid. Fandt aldrig ud af hvor vandet
kom fra, men tror det løber ind i kahytten fra dækket i styrbords side. Det er noget af det første der
skal undersøges.
8 september.
0200 hjemme og fortøjet. Lader sejlene være til i morgen, jeg skal hjem og på
hovedet i seng. Skal tidlig op på arbejde i morgen.
(om 4 timer).
256 sømil let 65 timer 50 minutter.
Mødte dette lidt specielle fartøj i renden mod Stige.
For anker før vi går ind i Århus lystbådehavn.