3 september. 1520 Afgang. Sejlede mellem Agersø og Omø nordpå.
Tanken var at nå en tur til Stige og derefter Roskilde fjord, hvor jeg skulle være gast ved en kapsejlads. Jeg har ikke sejlet ret meget med spiler og ville gerne prøve det sammen med nogen som behersker det.

4 september. 0940 Ankom til Gabet hvor jeg lagde mig for svaj ved en fortøjningsbøje.
1300 Sejlede til Stige for at besøge Per, Dorthe og børnene. Efter et par gode timer sejlede jeg tilbage til den samme fortøjningsbøje for at sove.

5 september. Vågnede meget tidligt. Det var så tåget at jeg ikke kunne se land, så jeg lagde mig til at sove igen.
Vågnede kl. 0800 igen og kan stadig ikke se land, så jeg laver mig en kande kaffe.
Sikringen til GPS'en sprang da jeg tændte for projektøren i går aftes, så den blev skiftet. GPS'en virkede sært nok alligevel selvom sikringen er gået - den tager stel fra det serielle kabel fra den bærbare.
Omkring middagstid kunne jeg efterhånden se langt nok til at navigere så det var om at komme af sted. Der var ingen vind og der var kun brændstof til 10-12 timers sejlads, så kursen sættes mod Ballen/Samsø for at få tanket.
Her mødte jeg en sejler med en H-båd som havde knækket masten. Hans motor var gået i stykker, og han skulle have båden til Århus.
Vi måtte dog først vente på HF som ville komme kl. 1900. Han kom og der blev fyldt 60 liter på Kiri - så kan hun sejle for motor i godt 2 døgn uden problemer - rart at vide.
1945 blev kursen sat mod Århus med H-båden på slæb.

6 september. Vi havde ikke lys på H-båden, og det betød at der var flere af de store coastere der lyste på os med projektør. De kunne sandsynligvis se os på radaren, men har ikke kunne få radarbilledet til at passe med vores lanterner. Et enkelt trut i hornet blev det også til.
04:00 ankom vi men jeg vurdere det var for risikabelt at gå ind i en ukendt havn og fortøje i mørke med en båd på slæb, så vi lagde os for anker resten af natten. (Søvejsregler: Det er det trækkende fartøj der har det fulde ansvar hvis noget går galt eller går i stykker)
0800 var der lavet kaffe og te. Carsten i nabobåden blev vækket. Derefter ind i Århus lystbådehavn, hvor vi begge blev sikkert fortøjet.
1045 var der provianteret, og jeg tog af sted for at komme til Roskilde. Der var god vind, men fra den forkerte retning, så jeg vendte næsen hjemad.
Der er et gammelt mundheld der siger at "motor viger for sejl, men lyst viger for brød".Det gælder ikke i dette farvand når det drejer sig om hurtigfærgerne. Du har ikke en chance for at undvige dem - de er inde på livet af dig før du får set dig om, så her er det dem der kommer til at vige for dig. Du skal dog ikke sejle på langs af deres rute, men det kan ikke undgås at man kommer til at krydse ruterne.
Sejlede vest om Samsø, og lod ankeret gå ved Fynshoved kl. 2140

7 september. 0800 oppe og kurs mod Masnedsund.
Ved Romsø mødte jeg en tysk sejler i nordgående retning. Der var ingen at se i cockpittet eller andre steder på båden. Han havde 2 sejl oppe og brugte vindror, så hans båd styrede sig selv i forhold til vinden.
Da jeg var kommet et stykke forbi ham, var jeg begyndt at spekulere på om der overhovedet var nogen om bord. Det var der - langt om længe kom han op og vinkede.
Kiri tog seriøst meget vand ind på bagbords halse. Jeg fandt først ud af det da værktøjskassen begyndte at flyde og banke imod bordet og køjerne. Bundbrædderne flød allerede på dette tidspunkt. Lige på dette tidspunkt ville det være rart at have været 2 på skibet. Det tog lang tid at få vandet ud igen. Der skulle jo også styres og holdes udkig på samme tid. Fandt aldrig ud af hvor vandet kom fra, men tror det løber ind i kahytten fra dækket i styrbords side. Det er noget af det første der skal undersøges.

8 september. 0200 hjemme og fortøjet. Lader sejlene være til i morgen, jeg skal hjem og på hovedet i seng. Skal tidlig op på arbejde i morgen.
(om 4 timer).

Gabet - Stige - Gabet - Ballen - Aarhus - Fynshoved - Hjemme.
256 sømil let 65 timer 50 minutter.

 


Mødte dette lidt specielle fartøj i renden mod Stige.

 

afmarkning # 23.
Renden fra Gabet til Odense er fyldt med nummererede afmærkninger. De er ikke svære at følge når det er lyst og i mørke blinker de. Alligevel skal man være på vagt, da de står tæt og kan forveksles.

 

   


For anker før vi går ind i Århus lystbådehavn.

 

Her som alle andre steder bygges der eksklusive lejligheder på havnefronten. Her direkte ned til træskibene.

 


En færge der sejler med denne hastighed kan du ikke nå at vige for, du kan kun fortætte din normale sejlads under hensyntagen til de almindelige vigeregler så den ved hvor den har dig.
Den viger for dig, men pas på bølgerne.