Forrige turNæste tur

Jeg har nu i et par år ledt efter en større motor til erstatning for den gamle Bukh DV10 der er for lille til en båd på 5 tons.
Det er hændt flere gange jeg er kommet for sent på arbejde efter en weekendtur hvor det er blæst op.
Båden har ikke motorkraft nok til at komme ind i havnenbassinet, og hvis den kom ind var den ikke kraftig nok til at manøvrere eller standse mellem pælene.
Jeg kunne ikke altid forvente der var folk i havnen til at hjælpe, så hvis ingen svarede på opkald fra VHF'en blev jeg ude og kastede anker.

Jeg ville have en rigtig bådmotor og derfor søgte jeg kun efter Bukh. Der er mange DV20, men de er lige et nummer for gamle.
Endelig var den rigtige der - en Bukh DV24 - Ferskvandskølet - kørt 3-400 timer - nypris: over 78.000kr.
Annoncen blev lagt ud mens jeg sad og kiggede på den blå avis på nettet.
Et hurtigt opkald og en aftale om at hente den ugen efter kom hurtigt i stand (Den var i Sverige). Annika var med oppe og hente den og sælger fortalte der havde været omkring 30 fra Danmark der havde ringet på den.

Den har kun 1 fejl - den er malet Volvorød - det må der gøres noget ved!

BUKH DV24.
Her er den så. Sælger havde erhvervet en gammel båd, som han ville have tilbage til dens oprindelige stand og derfor solgte han denne DV24 som lå i.
Han havde fået fat i en imponerende 2 cyl. norsk glødehovedmotor på 16 hk. og 500 kg.

 

Gamle motorfundament.
Det gamle fundament.

 

Nye motorfundament.
og tilpasset den nye motor.

 

Gammel skrueaksel.
Det gamle.

 

Nye skrueaksel.
og ny skrueaksel, klemflange, frontleje mv.

 

Skrue mod ror.
Den nye skrue var der ikke plads til, den kunne ikke dreje rundt uden at støde på roret.
Der blev ringet til Sydhavnens Smede- & Maskinværksted med det samme, men de kunne ikke svejse her for beskyttelsesgassen ville blæse væk.

 

Skrue ok.
Så måtte jeg selv i gang med skæreskive og polyesterfiller. Roret bliver taget af til efteråret og så skal den svejses ordentligt sammen

 

Annika bundmaler.
Bundmales.

 

Skrue ok.
Og så i vandet.
Forrige turNæste tur