9 juli. Mette og Annika kom i går aftes, og efter at have spist aftensmad, stuvet og fået aftenkaffen, blev vi enige om at vente med at sejle til i dag.
Var oppe godt 7 og fik monteret forbrugsbatteri. Efter morgenmaden i cockpittet sejlede vi til Masnedø Marina
for at fylde brændstoftanken. Vel igennem Masnedsundbroen satte vi sejl med kurs Nord om Femø.
Der havde ikke været ret meget vind hele dagen og vi kom derfor ikke så langt. Mette lavede
og serverede aftensmad mens vi sejlede.
Vi havde ikke noget direkte mål for dagen, men valgte at bruge motor for at finde en god ankerplads inden mørkets frembrud. Vi endte med at kaste anker NW for Tårs 2215.
'
10 juli. Oppe 0730 efter en rolig nat. Mette har dog været vågen et par gange i løbet af natten.
Der er ikke meget vind, så vi hiver ankeret op og sætter sejl inden vi spiser morgenmad.
Godt middag forsvinder vinden helt, og da vi nærmer os dybvandsruten, fortsætter vi for motor.
Motoren døjer med varme. Der kommer vand ud af udstødning og
overløb som der plejer, og det føles ikke varmt.
Vi stopper den alligevel, og kontrollerer vandpumpe, impeller osv. Der
er ikke noget at se - Vandindtaget er heller ikke stoppet. - Ikke noget
at se nogen steder - Mystisk.
Vi starter den igen, og umiddelbart efter får Annika øje på en stor
motorbåd hvor 2 voksne og 3 børn står og vinker med armene og
redningsveste for at påkalde sig opmærksomhed.
De havde motorhavari, og vi tog dem derfor på slæb mod Bagenkop.
Dronningen II af Nakskov.
Bukh'en gik lidt over tomgang - fart over grunden ½ - 2 knob - motoren blev
varmere og varmere og viste til sidst 110°. Når vi holdt hænderne på topstykket hvor
føleren sidder, kunne vi uden problemer holde om det. Vi blev enige om det måtte være
føler, viser/instrument eller en irret forbindelse.
Da viseren på instrumentet pludselig falder til normal arbejdstemperatur, får motoren
lov at gå med normale omdrejninger, og vi kommer op i omegnen af de 3 knob.
Meget stille i bæltet... Vi kom hurtigere frem end ham her.
Slæbet varede i 5 timer, og den lille 10 HK. Bukh som til daglig giver Kiri en marchhastighed på 4-4½ knob, lavede ikke flere numre. Den arbejdede støt som den plejer uden at ænse den ekstra vægt.
Keldsnor fyr på Langelands sydspids.
Dem vi slæbte fortalte, at de tidligere havde haft
en sejlbåd, men havde solgt den for et par år siden på grund af
børnene som var små.
Nu var børnene blevet større og De kunne godt lide at sejle, så de
havde lånt en motorbåd for at se om det var noget for dem.
Deres ferie var netop startet og de havde kun haft 1 overnatning for anker i den!