Ups... billede mangler.


IP Klassificering (hvor tæt er det).
Koge Spaghetti uden gas.
Lys i 2 forskellige lanterner med 2 ledninger.
Motorlantene brugt rigtigt.
Skrabe nye kartofler mens du sejler.
Stige til toppen af masten.
Tømme brændstoftank for vand.
Vaskemaskine i båden.
El i båden.
Hæld brændstof på uden spild.


Lys i 2 forskellige lanterner med 2 ledninger.

Hvis du kun har 2 ledninger i masten og gerne vil have 2 lanterner til at lyse uafhængigt af hinanden kan det lade sig gøre ved at bruge 2 dioder. Du skal dog være opmærksom på at de ikke kan lyse samtidig.

Det skulle ikke være et problem da en motorlanterne ikke må lyse samtidig med toplanternen, og ankerlyset skal heller ikke lyse samtidig med andre lanterner i masten.

Den første tegning viser, at når der sættes plus på den venstre ledning vil den venstre lampe lyse - det kunne være toplanternen. Den anden pære vil ikke lyse da dioden spærrer for strømmen.



Strøm den ene vej.

Her sendes strøm gennem den højre ledning og nu vil den højre lampe lyse - det kunne være motorlanternen. Den anden lampe vil ikke lyse da den venstre diode spærrer for strømmen.

Strøm den anden vej vej.

 


Tømme brændstoftank for vand.

Der var begyndt at være vand i vandudskilleren til brændstofsystemet og når der vand i tanken kan et motorstop hurtigt blive en realitet den dag der er buler på vandet og det hele skulper rundt - så tanken skulle tømmes totalt.
Og hvordan tømmes en indbygget tank når båden ligger på vandet.
Den er ikke vanskelig at tømme når den står på land, for så kan en slange og hævertprincippet bruges for slangen kan komme under tankens niveau.

Brændstoftanken blev tømt på følgende måde:

  • Udluftningsslangen blev proppet af.

  • Kobberrøret blev skruet af før første filter og forlænget med med en gummislange som blev ført ned i en 20 liter gennemsigtig beholder.

  • Returslangen blev demonteret ved fødepumpen og der blev pumpet luft fra en kompressor gennem denne til tanken - Husk at skrue ned for trykket (1 - 1½ bar er fint).

  • Der blev pumpet ca. 25 liter liter ud af tanken og det var tydeligt at der var vand i da det lægger sig i bunden af den gennemsigtige beholder.

  • Da "sugerøret" sidder et stykke over bunden vil tanken ikke blive tømt fuldstændigt og det der er tilbage er vand og urenheder som SKAL væk. En slange blev sænket ned i bunden af tanken og koblet til en vakumpumpe som tømte tanken fuldstændigt.

  • Begge filtre blev skruet af og luft blev forsigtigt blæst gennem rør/slangesystemet så der intet var tilbage af det gamle brændstof.

  • Nye filtre blev monteret og frisk brændstof hældt på.

 


Vaskemaskine i båden.

Når man sejler meget i godt vejr bliver der brugt mange tynde trøjer, T-shirt mv. Disse kan nemt vaskes, ved at bruge en stor spand. Fyld den halvt med vand og tøj og en lille smule sæbe. Sæt låg på og anbring den forrest i båden, f.eks. i ankerbrønden.
Når du sejler vasker tøjet sig selv. Herefter skal sæben blot skylles ud og tøjet tørres.

 


Skrabe nye kartofler når du sejler.

Hvis du vil slippe for at skrabe de nye kartofler, kan du komme kartoflerne i et net syet af det garn som fiskerne bruger, og slæbe dem efter båden mens du sejler.
Mit kartoffelnet er med 8 mm. huller.

 


"Koge" Spaghetti uden vand.

Hvis du er løbet tør for gas og gerne vil have spaghetti alligevel, kan du lægge dem i koldt vand.
De vil suge vandet, men der går længere tid end som hvis du kogte dem.
Kolde spaghetti lyder måske ikke så rart, men til en spaghettisalat er de udemærket - spaghettiskruer måske!

 


Stige til toppen af masten.

Det kan en gang imellem være nødvendigt at kunne komme op i masten mens den er i båden. En bådsmandsstol kan bruges, men jeg bryder mig ikke om at dingle i sådan en - og der skal være flere personer til stede.

Jeg læste en beskrivelse på nettet om en mastestige, og den måtte jeg lave.
Stigen er lavet så den er fikseret på midten af hvert trin til mastens hulkehl, så kan trinene ikke bevæge sig sidelæns.

Yderst, gennem hvert trin, går en line, og så havde jeg en meget stabil stige som jeg uden problemer kan komme op i toppen af masten med.

  • Det enkelte trin er lavet af kraftigt egetræ hvori der er boret 3 huller.

  • Et hul i midten, og et hul i hver ende.p>

  • I det midterste hul er en masteslæde bundet fast.

  • Gennem de 2 yderste huller går en 8mm. faldline som ikke giver sig (måske minimalt, men det mærkes ikke.)

  • TIP: Lav kun 1 trin, og se om det kan komme til toppen af masten - jeg havde lavet stigen færdig, og så kunne trinene ikke komme forbi vanterne. Alle de trin der skulle højere end sallinghornene, måtte afkortes med 4cm. i hver side.

  • Stigen hales op med faldet til storsejlet.

 

Mast

Masteslæde før den er sat i hulkehl.

 

Maasteslæde

Trinet på plads i hulkehl.

 

Mas og Maasteslæde

De øverste trin måtte gøres smallere for at den kunne komme forbi vanterne.

 

Maasteslæde

Stigen sættes ind samme sted som sejlet sættes ind.

 

Maasteslæde

Så er det bare at kravle op....

 


IP Klassificering (hvor tæt er elektronikken).

Udstyr inden for det maritime område bliver ofte betegnet som waterproof / vandtæt eller har et IP nr.
Et IP-nummer indeholder 2 karakterer (f.eks. IP67) og 67 angiver hvad det er testet for.

IPX7 betyder at produktet ikke er testet for den første kategori, men opfylder krav nr. 7 i anden kategori.


Den første karakter har følgende betydning:

  1. Ingen egentlig beskyttelse.

  2. Beskyttet mod faste genstande ned til 50mm i diameter.

  3. Beskyttet mod faste genstande ned til 12mm i diameter.

  4. Beskyttet mod faste genstande ned til 2,50mm i diameter.

  5. Beskyttet mod faste genstande ned til 1mm i diameter.

  6. Beskyttet mod støv.

  7. Støvtæt.

Den anden karakter er straks meget vigtigere, da den handler om beskyttelse mod væsker:

  1. Ingen beskyttelse.

  2. Beskyttet mod lodret faldende vanddryp.

  3. Beskyttet mod direkte oversprøjtning af op til 15 grader. fra lodret.

  4. Beskyttet mod direkte oversprøjtning af op til 60 grader fra lodret.

  5. Beskyttet mod oversprøjtning fra alle vinkler (begrænset indtrængen er godkendt).

  6. Beskyttet mod vandstråle (lavt tryk) fra alle vinkler (begrænset indtrængen godkendt).

  7. Beskyttet mod vandstråle (højt tryk som f.eks. på et skibsdæk) fra alle vinkler (begrænset indtrængen godkendt).

  8. Beskyttet mod virkninger af midlertidig nedsænkning i vand mellem 15cm og 100 cm i 30 minutter.

  9. Beskyttet mod virkningen af længere tids nedsænkning i vand (vanddybde og max. tid for nedsænkning skal oplyses af producent).

 


Motorlanterne brugt rigtigt.

På båden er monteret 5 lanterner. øverst i masten sidder ankerlanternen (hvid). Under den sidder en 3-farvet lanterne (rød/grøn/hvid) og 2/3 op ad masten sidder motorlanternen. (hvid)

I stævnen sidder en 2-farvet lanterne (grøn/rød), og agter sidder agterlyset (hvid).

Lanterne bruges i forskellige situationer, og det er vigtigt at få sendt de rigtige signaler.

Ankerlanternen - lyser hvidt horisonten rundt. Den eneste lanterne der må lyse når man ligger for anker.

3-farvet toplanterne - Må KUN være tændt alene og bruges når der sejles for sejl.

Stævn/-agterlanterne - Lyser samtidig og tændes af en kontakt, og lyser alene når der sejles for sejl. Agterlanternen vises i en bue fra ret agterud til 67½° på hver side af skibet

Motorlanterne - Tændes sammen med stævn/-agterlanterne når der benyttes motor.

Motorlanternen må KUN være tændt sammen med stævn/- og agterlanternen.
For ikke at få motorlanternen tændt sammen med forkerte lanterner, lader man simpelthen kontakten der tænder for stævn/-agterlanterne også sende strøm til kontakten der tænder for motorlanternen. (Se det nederste el-diagram)

 


Elektronik i båden.

Elektronikken og hvordan den er forbundet.
Smiley

Alle enheder er derudover tilsluttet forsyningsspænding som ikke er vist her.

 

El i båden.
Smiley

Hæld brændstof på tanken uden spild.


Jerry can