Beskrivelse af sejlture.

2014

28 juli.Hjemme, min plads var optaget.
27 juli.Overnattede i Nysted.
26 juli.For anker ved Enehøje.
23 juli.På Avernakø med Anne og Per.
22 juli.Til Kleven, gåtur rundt i Ommel og til Marstal.
Smakketræf i Kleven.
21 juli.Tidligt op og lave kaffe. Vinden var stadig 8-11 s/m, men skulle flove hen under aften.
Gennem Masnedsundbroen, op mellem Agersø og Omø - Vest om Langeland kun for forsejl.
Ind forbi Thurø til Svendborg havn hvor vi overnattede.
20 juli.
Klar til ferie.
Daniel, Lillian og jeg mødtes på havnen og fik stuvet alle vores pakkenelliker i Metrika.
En østlig vind på 8-11 s/m betød, at vi valgte at blive og overnatte i Masnedsund.
24 juni.Retur til Masnedsund efter at bunden er blevet ordnet.
20 juni.Sejlede til Stubbekøbing for at få taget båden op så den kan blive bundmalet og få nye tærezink.
Fordelen ved at få det gjort i Stubbekøbing er at de kan tage båden op med mast på.
8 juni.Daniel, Lillian og jeg havde aftalt at sejle en tur i dag. Lillian havde lavet kold kartoffelsalat og stegt frikadeller. Jeg havde glemt friskplukkede jordbær i bilen, men Vi fik da noget at spise alligevel.
Det tordnede og regnede lige før middag, så Vi sejlede først da det var ovre.
Der var god vind til at starte med og Vi krydsede lidt rundt. Vi lænsede under Storstrømsbroen og umiddelbart efter broen spiste Vi frokost. Vinden flovede senere og Vi nød at lænse for storsejl et par timer. Vi gik gennem Masnedsundbroen hjem til Masnedsund og var spændt på om Vi ville blive indhentet af et par bygeskyer.
En rigtig god tur....
25 maj.Freya og jeg ude efter et par hornfisk. Ingen fisk, men en god tur til Dronning Alexandrines bro og retur.
18 maj.Daniel, Annika med ude for at fiske hornfisk. Mette, Tobias og Louise blev på kajen for at fiske. Der var ikke nogen af os der fangede noget - ikke en gang et enkelt hug.
Først dagen efter fangede Tobias en fisk på 67 cm. De andre på kajen fangede tilsyneladende heller ikke noget.
De kommer nok først senere.....
20 april.Indbydelse til årets hornfisketur sendt ud.
april.Bådens messingskinner og al brændstoffet i tanken er fordampet. Øv altså.
Jeg kunne simpelthen ikke forstå hvorfor BUKH'en startede som den plejer, for derefter at gå i stå med det samme og ikke til at få liv i igen. Mystisk - filtre og alt blev gennemgået - intet resultat. Den ville bare ikke starte igen.
At kontrollere om der var brændstof faldt mig ikke ind.
Det var ikke mange timer der blev sejlet sidste år, så der burde være et halvt hundrede liter tilbage.
Nå - men så blev jeg så klog - undersøg det indlysende først.
Der er ikke tankmåler, men en "dipstik" der går ned i tanken - den virker altid.

2013
24 - 26 august.Lørdag: det var meningen jeg ville ud på en forlænget weekendtur. Vinden var kraftig og flere både var kommet i vanskeligheder. Bl. a. en tysker med knækket mast, og en Junker gået på grund. Så jeg valgte at blive i havnen.
Søndag: var der god vind, og jeg sejlede efter den og endte oppe mellem Omø og Agersø. For ikke at komme for langt hjemmefra, sejlede jeg mod syd i Langelandsbæltet og endte i Nakskov.
Mandag: Tidligt oppe for at nå hjem - der var et arbejde der ventede. Vest om Fejø og Vejrø - for motor hele vejen da vinden var i øst og lige mod. Der var kø for at komme gennem Masnedsundbroen, for DSB havde problemer med tog til tiden.
Jeg nåede ikke at komme på arbejde til tiden. Skulle have mødt ind 1630  men den blev 2000. (Tur på søkort.)
16 august.En god eftermiddagstur med sydlig vind.
18 maj.Jesper, Mike, Elias, Daniel og jeg ude og fiske hornfisk på den varmeste dag i år: 27,2°. Der kom ikke nogen fisk op, kun et enkelt hug. Det blev/var mest hygge.
9 maj.Fisket efter hornfisk med Daniel og Lillian.
4 og 5 maj.Mette, Daniel og jeg tog ud for at fange et par hornfisk lørdag, men der var ikke nogen.
Søndag var det kun Daniel der tog med. Der var ingen hug eller andet der viste at hornfisken var kommet, men det lykkedes alligevel Daniel at hive en enkelt hjem på 66 cm. Så han får pokalen igen i år.

2012
26 juli. En lille tur for motor med Daniel og Lillian under den lave del af Farøbroen.
21-25 Juni.
1 uges ferie.
Vi har været aktive og slebet bådens udvendige træværk, så det kunne blive malet.
Det har taget flere dage, og været et stort arbejde. Det skulle slibes ned til frisk træ, før det skulle males.
13 Juni. Daniel og Lillian skulle til Tyrkiet på ferie og jeg kørte dem til lufthavnen om morgenen.
Derefter ind og hente Tobias og ned til Mette og Annika for at få morgenkaffe. Der var indkøbt morgenbrød i Vordingborg, for Københavnerbagerne kender ikke kaffebrød.
Mette havde været på arbejde hele natten og var ikke gået i seng endnu. Hun ville med hjem og fiske og havde derfor taget fri så hun ikke skulle på arbejde om aftenen.
Vi tog ud og fiske så snart vi landede i Vordingborg, og det blev til 4 hornfisk som blev spist til aftensmad.
Mette var igen den der fangede den første og største fisk. den var på 74 cm.
5-6 Maj.Vi sejlede alle 6 ud for at fange hornfisk, men der var ikke nogen fisk der ville med op.
22 aprilNy motorkasse tilpasset den større motor og bundbrædder tilrettet.

2011
3 August.Så er motoren startet op.
Juni.Så er det sommer og ferie og det er tid til at arbejde med båden.
Marts.Båden flyttet til sin forhåbentlige endelige plads.

2010
Juli.Nu har båden fået nyt motorfundament, motoren sat i, den er bundbehandlet og søsat. Detaljer.
Maj.Båden taget op og stillet på land. Der skal en anden motor i den.
Marts.Vinteren har været kold med sne og is og det er gået hårdt ud over vores havn. Blæserne har kørt uafbrudt men det er alligevel gået ud over den ene bro. Mange af pælene er trukket op af isen, og det er mere end halvdelen af pladserne der ikke kan bruges. Se billeder her.

2009
17 Juli.Daniel, Lillian og jeg sejlede en tur for motor. Det var en kort tur bare for at få noget frisk luft, en kop kaffe og undersøgt indholdet i snollerskabet.
Der er dog nogen ting der skal gås efter ved motoren. Den kan ikke stoppes og det virker som om stopknappen er gået i stykker.
Hvordan er det nu lige man stopper en dieselmotor, som er ligeglad med om der er strøm eller ej - lader den gå til den løber tør for brændstof????
Juli.Båden er ved at blive klargjort og det var med stor spænding at nøglen blev drejet første gang. Det er mere end et år siden der sidst har været liv i den, og i bar befippelse over den snurrede rundt fik jeg sluppet nøglen.
Anden gang begyndte den at tænde, og tredie gang gik den.
Der er ikke noget der overgår en Bukh motor.
Juni.Båden har ikke været taget op i vinter, og det er først nu der rigtig er blevet tid til den. Om ikke ret længe skal den ud og sejle.
Desværre har jeg fået anvist en ny plads. Jeg har givet udtryk for at jeg er glad for den plads jeg har og der er for lidt vand til at jeg kan komme ind på den nye plads, men der var ikke noget at gøre.
I dag blev den flyttet, og der skulle en båd til at skubbe bagpå, og et par stykker til at hive i trosserne for at få den på plads. Men så stod den også urokkelig fast på grunden. Det er første gang jeg har set en båd blive sat på grund med vilje. Jeg spurgte om de så ville hjælpe mig, når jeg skulle ud og sejle. - Svaret vil jeg ikke gengive her.

2008
2008.Vi har slet ikke været ude at sejle i år.

2007
6 - 10 August.Patricha sejler med til Kleven. så hun kan se Ommel og det hus jeg er født i.
4 og 5 August.Daniel, Lillian og jeg sejlede en tur rundt om Møn. Det var sommer for første gang i lang tid med masser af sol og ingen vind.
17 - 30 juli.Annika sejler med til Ærø for at se Marstal og Æøskøbing. I Ærøskøbing besøgte vi kusine Anne og Per. Herfra videre til Nakskov hvor Daniel også kommer ombord.
15 og 16 juli.Fisker havde aldrig prøvet at sejle med sejl, så hun skulle da sejles hjem til Nykøbing Falster efter festugen.
Annika og Lena sejlede med. Der var desværre ikke vind nok til at vi kunne bruge sejlene.
22 juni - 2 Juli.Tobias med til AArhus for at hente en spilerstage.
En tur hvor det regnede hver eneste gang vi var let. Alt lige fra finregn til byger så vi intet kunne se. Vinden var alt fra vindstille til kuling.
11 juni.Daniel og Lillian sejlede med en tur til Dyrefod for at se den døde ø. Der er store sten og ikke ret meget vand, så vi kunne ikke komme så tæt på som vi gerne ville.
På øen er en skarvkoloni og deres ekskrementerer har ødelagt al vegetation og øen virker sort. Træerne står helt nøgne og ligner spøgelsestræer.
Det var et pragtfuldt solskinsvejr med omkring 30° varme og så lidt vind at der ikke var bølger. Vi standsede motoren, spiste koldskål med bananer og fiskede lidt inden vi sejlede hjem gennem Masnedsundbroen.
11 marts.Et dejligt solskinsvejr fik Lillian og Daniel til at komme med kaffe og hjemmebagt kage. Det er stadig koldt at sidde i cockpittet og drikke kaffe.

2006
15 oktober.For sejl og motor i de lokale vande.
1 oktober.For sejl og motor rundt i de lokale vande.
24 september.Sejlede rundt for sejl bl.a. til Grønsund og rundt Masnedø. God vind fra øst.
23 september.Pålidelighedssejllads til "Tårnprikken". Sejlede på henholdsvis 45 og 41 min.
10 september.Patricha sejler med for at se de vilde heste gå fra Tærø til Lilleø for at græsse. Vi får set hestene, men de går ikke over på Lilleø.
1 september.Tur til Stubbekøbing.
20 august.Tur til Stubbekøbing.
9 - 12 august.Patricha med Møn rundt til Nykøbing Falster. 120 sømil.
Vi lægger os for anker den første nat i nærheden af Kalvehave. Dagen efter gennem Bøgestrømmen, rundt om Møns Klint, gennem Grønsund hvor vi kastede anker på Farø Jord. Næste dag under Storstrømsbroen og ad guldborgsund til Nykøbing Falster. Tilbage til Masnedsund.
6 august.Sejlede en tur for sejl i Storstrømmen. De nye sejl passer rigtig godt til båden. I 5-6 sekundmeter  sejlede hun 6-7 knob og toppede ved 7,3.
25 juli til 1 august.Mette og Freya sejler med til Bornholm. 267 sømil.
På grund af meget lidt vind, tog det mere end 50 timer at komme derover. Vi overnattede midt på Østersøen i vindstille med lange bløde dønninger fra de store skibe.
På Bornholm mødte vi farbror Elmer og Birthe. De tilbød at køre os en tur, og vi så det meste af kystlinien på den nordlige del af øen og var ude og spadsere på Hammershus ruiner. Undervejs var vi inde og hilse på Kaj og Anny - endnu en farbror.
Vi tog bussen til Brændesgårdshaven hvor vi tilbragte nogen timer. Efter Brændesgårdshaven blev vi hentet af Lise (en af Mettes veninder) som bød os på aftensmad og kaffe. Da det var ved at være mørkt kørte hun os tilbage til båden.
Da vi sejlede hjem var der mere vind og turen til Køge tog ikke lang tid.
15 juni.Kiri Metrika søsat.
April.Så er det endelig blevet så varmt i vejret at forårsklargøringen kan begynde.
2 sæsoner i vandet har sat sine spor og fribordet skulle have en ordentlig tur. Det blev først vasket med grundrens, men det kunne ikke fjerne det gule ved vandlinien og på hækken fra udstødningen, så der måtte kraftigere midler til (Oxalsyre), men nu står den også flot.

2005
11 November.En tur for at kontrollere selvstyrer.
15 Oktober.En tur som endte med at jeg mødte en tysker der kunne tale engelsk. Vi fulgtes ad til Nordhavnen.
Han fortalte han var pensioneret og havde sejlet alene i Norden de sidste 3 måneder. Hans kone havde været med et par uger, men det var ikke noget for hende - hun ville hellere være hjemme, så han var fortsat alene.
24 September.Til Farøbroen med Patricha for at fiske, men der var ikke noget der havde lyst til at bide på. Sejlede derefter til Stubbekøbing for at få en is. Det var et rigtig godt vejr og der var mange både på vandet.
3 - 7 september.Tur til Gabet - Stige - Ballen/Samsø samt Aarhus med H-båd på slæb som havde knækket masten. - Vest om Samsø til Fynshoved - Derefter hjem. Det havde oprindelig været tanken at tage til Roskilde fjord, hvor jeg skulle have været gast til en kapsejlads, men kunne ikke nå derop fra Århus.
Det blev en lang sej tur på 256 sømil/let 65:50.
21 August.En dejlig tur rundt om Masnedø med Daniel, hans ven Kasper og Lillian.
Uge 30
25-29 Juli.
Hjemad og hjemme. Hele ferieturen blev på godt 460 sømil og vi var let i 135 timer.
Uge 29
18-24 Juli.
Hundested, Svanemøllen, Stevns Klint, Præstø. "Det lasede storsejl blev pillet ned, og en genua blev sat i stedet. Det blev for voldsomt og vi satte kursen mod Bøgestrømmen i........
Uge 28
11 - 17 Juli.
Kleven, Søby, Gelting, Sønderborg, Assens, Båring vig, Odense fjord, Frederikssund. Vi ligger for anker et par gange, tager til Tyskland for at få en is, og får ødelagt forsejlet.
Uge 27
8 - 10 Juli.
Fra Masnedsund via Taars til Bagenkop. En uges ferie med Mette og Annika starter. Efter at have spist aftensmad, stuvet og fået aftenkaffen, blev vi enige om at vente med at sejle til i morgen.
Vi lægger os for anker ved Taars. Herefter til Bagenkop med en motorbåd på slæb......
1 juli. Weekendtur til Møns klint med Kirsten.Fredag sætter vi kursen mod Møns Klint. Da det er lidt sent inden vi kommer af sted, kaster vi anker kort før Dronning Alexandrines bro i læ mod........
13-16 maj.
(Pinsen)
Sejlede en stille tur alene efter olieskift på Bukh'en. Det var meget tæt på at være havblik.
Lillian, Daniel, Mette & Annika var med ude for at fiske et par hornfisk. Det blev dog ikke til andet end et par stykker.
En tur til Skælskør med Mette, Annika og Tobias. På turen hjem var der store buler på vandet og en del vind.
5-8 maj.
(Stige)
Skulle undervise i Odense, så sejlede til Nyborg, hvor fætter Per kom om bord og derfra videre til Stige.
28 marts.
(Storstrømmen)
Årets første rigtige sejltur - Patricha er med..

2004
27 november.Kiri præsenteres for venner og familie.
26 november.Kiri afdøbes. Mette og Annika deltager.
07 november.Kiri sejles fra Korsør til sin endelige plads i Masnedsund.
26 oktober.Kiri ankommer fra Rønbjerg havn i Limfjorden til Nyborg på lastbil. Tobias er med til at sejle den til Korsør.